Van school naar zorgpraktijk

Infectiepreventie begint in het klaslokaal

Wie in de zorg werkt, weet het: infectiepreventie is de basis van veilige zorg. Toch is infectiepreventie niet altijd vanzelfsprekend op de werkvloer. Daarom is het belangrijk dat toekomstige zorgprofessionals al tijdens hun opleiding de basis leren kennen en toepassen. In 2025 werken de regionale zorgnetwerken aan een landelijk project om infectiepreventie stevig te verankeren in het MBO en HBO zorgonderwijs.

Want jong geleerd, is straks professioneel gedaan.

Zorgonderwijs - Rezisto

Waarom dit project hard nodig is

Elke zorgverlener komt in aanraking met infectierisico’s – of je nu in de thuiszorg werkt, in een verpleeghuis of op een ziekenhuisafdeling. Hoe borgen we dat studenten niet alleen de basishygiëne maatregelen kennen, maar ook weten waarom dat zo belangrijk is? En hoe komt het dat wat is geleerd op school tijdens de stages de praktijk niet goed aansluit bij de geleerde stof.

Het project wil die kloof verkleinen, door betere afstemming tussen onderwijs, stagepraktijken en landelijke richtlijnen.

Wat staat er op de planning voor 2025?

Op landelijk niveau werken de zorgnetwerken aan een digitaal platform waarop docenten lesmateriaal kunnen vinden dat aansluit bij de geldende infectiepreventierichtlijnen. Er wordt ook contact gezocht met uitgevers om nieuw lesmateriaal te ontwikkelen dat ‘richtlijn-proof’ is.

In de regio Noord-Brabant wordt nauw samengewerkt met MBO en HBO zorgopleidingen. Een klankbordgroep van docenten is actief betrokken bij dit proces. Zij weten uit ervaring waar de knelpunten liggen en zetten zich in voor verbetering. In 2025 inventariseren we op de volgende manier of er verschil is tussen opleiding en stagepraktijk:

  • Studenten vullen een vragenlijst in over wat zij leren over infectiepreventie, hoe zij dat ervaren en of zij zich goed voorbereid voelen op stage.
  • Stagebegeleiders vullen een vragenlijst in over wat zij verwachten van studenten op het gebied van hygiëne en infectiepreventie, en wat zij in de praktijk zien.

Zo ontstaat een compleet beeld van de verschillen tussen wat scholen aanleren en wat stages vragen – en waar verbeteringen nodig zijn.

Samenwerking en betrokkenheid

De kracht van dit project ligt in samenwerking. Docenten uit de klankbordgroep zetten zich al langer in voor een sterkere plek voor infectiepreventie binnen hun opleiding. Bij hen begint het onderwerp al in het eerste jaar. Toch lopen zij aan tegen tegenstrijdigheden: studenten keren terug van stages met gewoontes die niet overeenkomen met wat zij geleerd hebben.

Voorbeelden? Hand- en polssierraden, lange mouwen, gelnagels of nagellak – allemaal in strijd met de richtlijnen voor basishygiëne, maar op sommige werkplekken toegestaan. Dat geeft verwarring, voor student én begeleider.

Wat brengt de toekomst?

De uitkomsten van de vragenlijsten worden gebruikt om een voorstel te doen voor een kwaliteitsverbeterproject. Dit wordt opgepakt door de klankbordgroep, in samenwerking met het Kwaliteitsnetwerk Infectiepreventie in de Langdurige Zorg (KNIP-LZ). Het doel is om studenten niet alleen goed op te leiden, maar ook goed te begeleiden op de stageplek, zodat onderwijs en praktijk beter op elkaar aansluiten.

Meedoen of meedenken?

Docenten, begeleiders, stagecoördinatoren en studenten die willen bijdragen aan dit project zijn van harte welkom. Hoe meer ervaringen worden gedeeld, hoe sterker het fundament voor goede infectiepreventie in de zorg van morgen.

Neem contact op met contact@rezisto.nl

Goede gewoontes beginnen bij goed onderwijs – juist nu, voor later.